Blogi

mediakolmio-blogikirjoitus-tiedätkö-miten-markkinointisi-tuottaa?

24.1. 2017 / Mika Tonder

Tiedätkö, miten markkinointisi tuottaa?

Markkinoinnin merkitys kasvaa koko ajan. Tuotteiden ja palvelutarjoajien välinen kilpailu kiristyy, asiakkaat ovat aina vain paremmin tietoisia tuotteista ja niiden tarjonnasta. Voittavan markkinoinnin tulee puhutella asiakasta, esittää ratkaisu asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan. Vain näin yritys voi tehdä tulosta. Mutta tiedätkö miten hyvin markkinointisi täyttää sille asetetut tavoitteet ja miten löydät tärkeimmät kehittämisen kohteet?

 

Markkinoinnin tärkein kehittämistyökalu on sille rakennettu mittaristo. Mittariston tulee olla validi, eli sen pitää mitata oikeita asioita oikeista kohdista markkinoinnin ja myynnin prosesseja. Yksinkertaisin, edullisin ja usein myös paras tapa mitata Internet-markkinoinnin tuloksellisuutta on Google Analytics –työkalu. Kyseessä on Google tarjoama ilmainen palvelu, jolla pystyy luotettavasti mittaamaan suurinta osaa verkkosivustoilla ja verkkokaupassa tapahtuvaa liikennettä, sen laatua ja lähteitä, asiakassegmenttejä ja verkkopalvelussa tapahtuvia tapahtumia.

 

Google Analytics –työkalun käyttöönotto on helppoa; käytännössä se vaatii vain Google-tilin perustamisen ja palvelun tarjoaman UA-koodin syöttämisen verkkosivuston tai –kaupan ohjelmistoon (tämä onnistuu useimmissa alustoissa joko suoraan tai helposti asennettavan lisäosan avulla). Tämän jälkeen analytiikkaan alkaa kertyä dataa sivuston liikenteestä ja tapahtumista.

 

Käyttöönoton jälkeen Analyticsin mittarit on viritettävä omaan liiketoimintaan sopivaksi. Parhaiten tämä onnistuu perehtymällä Analyticsin toimintaan ja opiskelemalla sen käyttöä Googlen ilmaisten ohjeiden avulla.

 

Tosin on muistettava, että mikään työkalu ei ole aukoton. Ei edes Google. Esimerkiksi, jos yritys markkinoi Facebookin avulla, on näitä kampanjoita syytä seurata Facebookin oman analytiikka-työkalun kautta. Google Analytics ei huomioi kaikkia Facebook –markkinoinnin vaikutuksia ja siksi kokonaiskuva markkinoinnin tehosta jää vajaaksi, mikäli monikanavaisen markkinoinnin käytössä on vain yksi mittaustyökalu.

 

Analytiikka-työkalujen käytössä on tärkeää seurata niitä muuttujia ja arvoja jotka ovat oleellisia omalle liiketoiminnalle. Tulee ymmärtää muuttujien syy-seuraussuhteet markkinointi- ja myyntiprosessin kokonaisuudessa. Esimerkiksi verkkokaupan myynnin kasvattamisessa ei riitä se, että tuijotetaan vain sivustolle tulevan liikenteen määrää. Määrää tärkeämpää on keskittyä tarkastelemaan eri kanavista tulevan liikenteen laatua (esim. mistä kanavista tulee kauppaa), mitä verkkokaupassa vierailevat sivustoilla tekevät, missä vaiheessa myyntiprosessia asiakkaat poistuvat kaupasta ja miten tätä markkinoinnin ja myynnin putkea voidaan saatujen tulosten perusteella kehittää.

 

Oleellista mittaamisessa on sen systemaattisuus, säännöllisyys ja pitkäjänteisyys. Analytiikan tulosten tarkastelu on oltava rutiini yrityksen toiminnassa. Vain systemaattisella ja pitkäjänteisellä työllä voidaan saada luotettava kokonaiskuva ja löytää tärkeimmät kehitettävät osa-alueet.

 

Mediakolmio perustaa markkinoinnin tekemisen systemaattiselle mittaamiselle. Analytiikan hyödyntäminen on kiinteä osa tiimiemme toimintaa. Raportoimme markkinoinnin tulokset asiakkaalle, jolloin asiakkaamme tietävät miten markkinointiin tehdyt satsaukset tuottavat. Mutta meidänkin työtä helpottaa se, jos asiakkaamme olisivat aktiivisia tulosten mittaamisen suhteen. Siksi suosittelemme, että jokainen asiakkaamme perehtyy Google Analyticsin käyttöön ja siten ymmärtää mitä sivustoilla mitataan ja miksi.

 

Mutta tässä vaiheessa varoituksen sana! Mittaaminen on usein koukuttavaa, siitä saattaa tulla yhtä riippuvaiseksi kuin avantouinnista.

 

mediakolmio-blogikirjoitus-kuinka-hyodynnat-sosiaalista-mediaa-joulukampanjoinnissa

14.11. 2016 / Helena Laitinen

Kuluttaja ei osta joulukinkkua säkissä -Kuinka hyödynnät sosiaalista mediaa joulukampanjoinnissa?

Lähestytään sitä aikaa vuodesta, kun postiluukusta kolahtaa lelukuvastoja, suunnitellaan lahjojen antamista sekä haaveillaan erityisen runsaasta ruokapöydästä ja suklaarasioista. Sen lisäksi pohditaan jo tulevia alennusmyyntejä ja sitä, mitä kaikkea sieltä voi ostaa, selaillaan kuvastoja ja haetaan ideoita ja listataan mitä kaikkea on tarpeen hankkia.

 

Kyllä. Joulu lähestyy huimaa vauhtia.

 

Kun asiaa katsotaan yrittäjän näkökulmasta huomataan, että nyt olisi hyvä hetki saavuttaa uusia asiakkaita ja lisätä myyntiä. Kuluttajien tapa tehdä ostoksia on kuitenkin muuttunut, ja tämä on hyvä muistaa.

 

Kuluttajat etsivät ja vertailevat

Ostopäätöksiä ja ostoksia tehdään entistä enemmän hakemalla tietoa monesta eri kanavasta ja vertailemalla kauppoja, tuotteita ja kokemuksia jo etukäteen.  Valveutuneet kuluttajat etsivät verkosta lahjaideoita, alennuksia ja kuponkeja, lukevat arvioita ja suositteluja sekä tekevät niiden perusteella päätöksiä.

Tammikuussa 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan kyselyyn vastanneista 79 % haki joululahjoja verkosta ja 30% tutki ja teki suurimman osan ostoksistaan verkkokaupoista. Suuri osa aloitti selailun jo pari kuukautta aikaisemmin ja lisäksi yli puolet viettivät viisi tuntia (tai enemmän) tehden joulun ajan ostoksia internetissä. Tiedon hakua ei tehdä pelkästään pöytäkoneelta. Mobiilia hyödyntäen asiakas saattaa hakea arvioita tuotteista ja valikoimista jopa liikkeessä ollessaan. Ostoksia tehdään verkkokaupan avulla rajojen ulkopuoleltakin ja tuotetietoa haetaan myös kansainvälisiltä forumeilta. 

 

Sosiaalinen media apuna

Sosiaalisen median palveluita hyödyntäen yrityksen on mahdollista saada näkyvyyttä sekä houkutella tietoa ja lahjoja etsiviä ihmisiä tutustumaan yrityksen profiiliin, myymälään ja verkkopalveluun tai verkkokauppaan. Suomen suosituimmat yhteisöpalvelut ovat Whatsapp, Youtube, Facebook ja Instagram. Näihin kaikkiin on mahdollista tuottaa erimuotoista sisältöä palvelemaan yrityksen tuote- ja palveluvalikoiman esilletuomista. Sisältöön on mahdollisuuksia erilaisia - voit välittää jouluista fiilistä kuvien tai videoiden avulla, voit nostaa esille esim. joulun tunnistettuja hittituotteita ja tarjouksia, tarjota alennuksia kanta-asiakkaille ja uusille asiakkaille… Yksi asia joka on myös tutkimuksista hyvä muistaa: Jouluviikolla ostetaan enemmän lahjakortteja verrattuna muihin joulukuun viikkoihin. Eli mikäli yrityksesi tarjoaa lahjakortteja -  muistathan tuoda tämänkin vaihtoehdon esiin.

 

Nyt viimeistään on hyvä hetki aloittaa kampanjoiden suunnittelu ja tekeminen, jotta saavuttaa ajoissa potentiaaliset asiakkaat.

Huomio kuitenkin vielä hetkeksi kuluttajakäyttäytymiseen ja kokonaisuuksiin: Paitsi koko toiminnan , myös yksittäisten kampanjoiden kannalta on suositeltavaa että digitaaliseen läsnäoloon ja markkinointiin liittyvä kokonaisuus on kunnossa, sillä tietoa hakiessaan ja ostoksia tehdessään kuluttajat hakevat toimivuutta ja vaivattomuutta. Vuonna 2015 julkaistu raportti nettisivujen toimivuudesta kertoo, että 57 % kuluttajista siirtyy pois nettisivuilta, jotka lataavat hitaammin kuin 3 sekuntia. Vaikka tuotteet olisivat hyviä ja valikoima kunnossa, on mahdollista että verkkopalvelun toimimattomuus ohjaa potentiaalisia asiakkaita kilpailijan sivuille. Tämä pätee myös mobiilioptimointiin - sivut jotka eivät taivu älypuhelimen näytölle ovat kuluttajan kannalta haasteelliset.

 

Hyvää ja tuloksellista joulun aikaa toivotellen :)

 

Ps. Muistattehan myös, että kokonaisuuksien hallintaan ja kampanjoiden tekoon löytyy apuja. Esimerkiksi täältä meiltä Mediakolmiossa.

 

1.10. 2016 / Mika Tonder

Sähköinen markkinointi ja sosiaalinen media B2B-sektorilla

Sähköistä markkinointia ja sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuuksia on usein hehkutettu vain kuluttajamarkkinoinnin näkökulmasta. Usein kohtaamamme kysymys onkin, ”miten minun yritykseni voi hyötyä sähköisistä markkinointikanavista ja sosiaalisesta mediasta, kun asiakkaani ovat yrityksiä?”. Seuraavassa muutama asia, jotka kannattaa ottaa huomioon, mikäli yrityksesi toimii b2b-sektorilla.

 

1. Vaikka yritykset toimivat b2b-sektorilla, on kuitenkin muistettava se, että käytännön toimijat yrityksissä ovat ihmisiä, joilla on yrityksen työntekijöinä aivan samat mieltymykset kommunikointiin, tarpeet tiedonsaantiin, suhtautuminen palveluun tai sen puutteeseen jne. kuin yksittäisen kuluttajan roolissa. Sähköisten kanavien avulla voit tehostaa yrityksen kommunikointia asiakasyritysten kanssa, kehittää palvelua, markkinoida ja jakaa tietoa huomattavasti kustannustehokkaammin ja halvemmalla kuin perinteisillä menetelmillä. Esimerkkinä voidaan mainita erilaiset asiantuntijoiden muodostamat blogit, jotka toimivat ammatillisina keskustelualustoina, jakavat tietoa sekä rakentavat luottamusta yhteistyökumppaneiden suuntaan.

 

2. Sosiaalisen median hyödyt ovat kiistattomat erilaisten yhteistyöelimien toiminnassa, verkostojen rakentamisessa sekä niiden ylläpidossa. Sähköiset kanavat tehostavat verkostojen tietoprosesseja sekä luovat yhteisöllisyyttä. Toisin sanoen erilaisilla yhteisötyökaluilla voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä ja nopeuttaa projektien ja tilausten toimintaa, kun esimerkiksi matkustamista voidaan vähentää.

 

3. Palvelujen ja tuotteiden markkinointi ja näkyvyys ovat b2b-puolella aivan yhtä tärkeitä kuin kuluttajamarkkinoinnissa. Kysymys on lähinnä siitä, kuinka ja missä asiakas saavutetaan ja millainen mielikuva ja kiinnostus hänelle luodaan. Sähköiset kanavat tarjoavat tähän monipuolisen ja dynaamisen vaihtoehdon. Eri yritysten toimitusjohtajat surffaavat netissä hakemassa palveluntuottajia, alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita aivan samalla tavalla kuin kuluttajat parhaita tarjouksia.

Brändin rakentaminen Internetiin b2b-sektorilla on päivän sana ja hyviä esimerkkejä on löydettävissä useita. Luotettavan brändin luominen sähköisesti kuitenkin edellyttää tarkoituksenmukaisten kanavien hyödyntämistä siten, että ne muodostavat asiakkaaseen päin hyvän, luottamusta herättävän ja mielenkiintoisen kokonaisuuden.
Olemme mielellämme apunasi.

 

 

28.9. 2016 / Mika Tonder

Kuusi faktaa Venäjän verkkokaupasta

Venäjän verkkokauppamarkkinoita pidetään suurena mahdollisuutena suomalaisille toimijoille. Venäjältä tulevan ostosmatkailun tyrehtyessä ovat toiveet verkkokauppaa kohtaan nousseet entisestään. Tästä huolimatta suomalaiset kauppiaat yhä loistavat markkinoilla poissaolollaan. Yhtenä syynä kauppiaiden poissaoloon on se, ettei Venäjän verkkokauppamarkkinoihin liittyviä asioita tunneta. Lisäksi erilaiset mediat levittävät aiheesta väärää tietoa. Seuraavassa kerrotaan kuusi faktaa Venäjän verkkokauppamarkkinoista ja korjataan yleisimpiä virheluuloja.

 

1. Venäjän verkkokauppamarkkinat kasvavat 25-30 % vuodessa

Venäjän verkkokauppamarkkinoiden kasvuvauhti on ollut viime vuosina huima. Vuotuinen kasvu on ollut jopa 30 %. Tänäkin vuonna verkkokauppoihin käytetty ruplamäärä on ollut 28 % suurempi kuin vuonna 2014. Siitäkin huolimatta, että ruplan ostovoima on ollut vuoden aikana varsin heikko.Voimakas kasvu selittyy osin alhaisella lähtötasolla. Venäjällä verkkokaupankäynti on nuorempi ilmiö kuin muualla Euroopassa. Nyt Internetin käytön lisääntyessä voimakkaasti, kasvaa myös verkkokauppamarkkinoiden koko.

 

Internetin käytön yleistyminen ei selitä kaikkea voimakkaasta kasvusta. Iso vaikutus on myös sillä, että verkkokaupoista ostaminen mahdollistaa tuotteiden saatavuuden kuluttajille. Venäjä on suuri maa ja tuotteiden saatavuus eri kaupungeissa vaihtelee voimakkaasti. Verkkokauppa turvaa siis tuotteiden saannin kuluttajille. 

 

Vuonna 2014 verkko-ostoksia teki noin 26 miljoonaa venäläistä kuluttajaa (ulkomaalaisista verkkokaupasta osti 12 miljoonaa kuluttajaa). Venäjän verkkokauppamarkkinoiden koko vuonna 2014 ostettujen tavaroiden osalta oli 17 miljardia dollaria. Venäjän sisäisen verkkokaupan osuus tästä oli 14,5 mrd. USD. Ulkomaalaisista verkkokaupoista venäläiset kuluttajat ostivat vuonna 2014 yhteensä 2,5 mrd. dollarilla. Kiinalaisten toimijoiden osuus tästä oli 50 %. Verkko-ostoksen keskihinta on 73 USD.

 

 2. Venäjällä verkkokauppaostokset toimitetaan kuluttajan kotiosoitteeseen

Usein saa lukea väitteitä, ettei Venäjällä tuotteiden toimitus kuluttajien kotiosoitteisiin toimi. Tuotteet pitäisi muka tilata noutopisteisiin, joista ne noudetaan kuluttajan toimesta. Tämä ei pidä paikkaansa. Tuotteet toimitetaan kuluttajan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen aivan kuten muuallakin.

 

Venäjän sisäinen logistiikka on nykyisin varsin kehittynyt ja alalla toimii monia suuria kuriiriyhtiöitä. Venäjän sisäiset toimitushinnat ovat lisäksi varsin edullisia. Esimerkiksi tuotteen toimittaminen pikatoimituksena Moskovasta Pietariin kuluttajan kotiin maksaa vain 4-6 €.

 

3. Verkkokauppatuotteissa ei tarvita vientitullausta tai sertifikaatteja

Perinteiseen Venäjälle tuontiin liittyviä tullauksia ja tuotesertifikaatteja ei verkkokauppamyynnissä Venäjän ulkopuolelta tarvita. Verkkokaupassa tuotteet varastoidaan esimerkiksi Suomessa ja toimitetaan yksittäisen kuluttajan tilaamina rajan yli. Tällöin periteisen B2B viennin kriteerit eivät täyty ja siksi tarvetta vientitullaukselle ja sertifioinnille  ei synny.

 

Tullaus ja tuotesertifikaatit nostavat myytävien tuotteiden hintoja. Tullimaksut saattavat olla jopa 15 % tuotteen hinnasta. Tuotesertifikaattien hakeminen puolestaan lisää merkittävästi byrokratiaa. Näin ollen Venäjän ulkopuolelta verkkokaupoissa myytävät tuotteet ovat usein hinnoiltaan ja saatavuudeltaan Venäjän sisäisiä verkkokauppoja kilpailukykyisempiä

 

4. Verkkokauppaostosten tulliraja on 1000 €

Venäläiset kuluttajat saavat ostaa tuotteita tullivapaasti 1000 €:lla kuukaudessa. Mikäli ostokset ylittävät tuhannen euron rajan maksaa kuluttaja tullimaksut rajan ylittävästä osasta. Tuhat euroa ei siis ole mikään ostosten yläraja, vaan tullivapaiden ostosten raja. Vertailun vuoksi todettakoon, että USA:sta Suomeen ostettavien tuotteiden tulliraja on 22 euroa.

 

Lisäksi on muistettava, että Venäjälle tuotteet voidaan myydä alv 0%, mikäli tuote toimitetaan kuluttajan tilausosoitteeseen Venäjän alueelle. Tämä on jälleen yksi merkittävä hintakilpailuetu verrattuna Venäjän sisäiseen verkkokauppaan.

 

5. ”Cash-on-delivery” on suosituin verkkokauppaostosten maksutapa

Sähköinen maksaminen ei Venäjällä ole niin yleistä kuin länsimaissa. Sähköisesti maksamisen osuus on kylläkin voimakkaassa kasvussa, mutta silti yli puolet kuluttajista suosii yhä tuotteen maksamista käteisellä toimituksen yhteydessä.

 

Käteisellä maksaminen liittyy läheisesti Venäjällä vallitsevaan tapaan tarkastaa tuotteen aitous ja laatu sen vastaanoton yhteydessä, jolloin kuriiri kerää maksun. Mikäli siis verkkokauppias aikoo rakentaa menestyvää liiketoimintaa Venäjällä, on yhteistyö paikallisten kuriiriyhtiöiden kanssa enemmän kuin suositeltavaa.

 

6.Tuotteiden palauttaminen tapahtuu normaalien käytäntöjen mukaan

Venäjän kuluttajansuojalaki määrittelee tuotteiden palautusoikeuden. Laki on varsin tiukka ja siksi se on tavallaan verkkokauppiaan puolella. Tuote voidaan lain mukaan palauttaa verkkokauppiaan kustannuksella, mikäli se todetaan väärennökseksi tai se on viallinen. Tietyille tuotteille -kuten alusvaatteille, ei laki aseta minkäänlaista palautusoikeutta. Muissa kuin em. tapauksissa kaupan purkaminen ja tuotteen palauttaminen on kuluttajan ja verkkokaupan välinen asia ja palautus tapahtuu lähes poikkeuksetta kuluttajan maksamana.

 

Ulkomaalaisista verkkokaupoista ostettaessa tuotteita palautetaan hyvin harvoin. Tämä johtuu usein kalliista toimitusmaksuista. Tuote otetaan siis lähes poikkeuksetta vastaan ja mikäli se on epäsopiva, myydään se usein eteenpäin kuluttajan omasta toimesta.

 

 

Kiinnostaako sinua aloittaa verkkokauppamyynti Venäjän markkinoilla? Ota yhteyttä meihin!

Tarjoamme helpon, edullisen ja tehokkaan tavan aloittaa verkkokauppaliiketoiminta Venäjällä.

 

 

 

20.9. 2016 / Mika Tonder

Kenia voittaa Suomen kilpailussa kiinalaisista revontulimatkailijoista

Kiinalaiset matkailijat pelastavat Suomen matkailuelinkeinon ja koko kansantalouden. Kiinassa oleva potentiaali on huikea. Kiinan elintason kohotessa ulkomaille suuntautuvien matkojen määrä kasvaa exponentiaalisesti, myös Suomeen. Kiinalaiset arvostavat puhdasta luontoamme ja haluavat kokea suomalaisen luonnon aitouden.

 

Valitettavasti edelliset rivit ovat totta vain juhlapuheissa. Sanat eivät vastaa tämän hetkistä todellisuutta ja kilpailukykyämme Kiinan matkailumarkkinoilla. Kiinalaiset matkailijat eivät koskaan rynni Suomeen muutamaa järjestettyä ryhmämatkaa laajemmin, mikäli kykymme markkinoida Suomea ja matkailukohteitamme ei ota jättimäistä kehityksen tiikerinloikkaa nykyisestä tilanteesta. Ja pelkään, että yksi tiikerinloikka ei edes riitä.

 

Kiinan markkinointiin on kuitenkin herätty. Maassamme järjestetään jatkuvasti erilaisia Kiinan myyntiin ja markkinointiin liittyviä koulutuksia, jossa opetetaan kiinalaista tapakulttuuria ja epäonnenlukuja. Kehitysyhtiöt palkkaavat kiinaa osaavaa henkilökuntaa luomaan yhteyksiä ja tekemään verkkosivustojen käännöksiä. Kaiken pitäisi olla kunnossa ja voidaan siis levollisin mielin odotella kiinalaisten matkailijoiden rynnistystä matkakohteisiimme. Rynnistystä ei kuitenkaan tule. Miksi? Koska kiinalaiset eivät tiedä meistä mitään. He eivät löydä meitä ja palvelujamme. Emme ole läsnä.

 

Suoritin pienen ja yksinkertaisen testin. Poimin netistä satunnaisesti noin kymmenen sellaista suomalaista matkailukohdetta, joilla on kiinankielinen versio verkkosivuista. Kävin sivustojen etusivut läpi ja kokosin sieltä keskeisimmät hakusanat ja fraasit taulukkoon. Koostin käytetyimmistä hakusanoista ja fraaseista listoja erilaisten teemojen ympärille, esimerkiksi revontulet-kiertomatkailu, luontomatkailu, hyvinvointi ja terveysmatkailu jne. Tein näillä erilaisilla hakusana ja –fraasiyhdistelmillä hakuja Baidu –hakukoneessa. Baidu on Kiinan suosituin hakukone, joka kattaa noin 80% kiinalaisten hakukoneen käytöstä. Siellä jos missä pitäisi meidän olla läsnä.

 

Tulos oli musertava kautta linjan. Kerta toisensa jälkeen loistivat suomalaiset matkailupalvelut, kirjoitukset ja kuvat poissaolollaan. Ensimmäiset suomea koskevat linkit löytyivät yleensä neljänneltä hakutulossivulta, sijoilta 30+. Kaikki hakukoneista jotain tietävät, tajuavat mitä tämä merkitsee.  Mainittakoon, että suomalaisen matkailun valttikortti Aasiassa –revontulet, löytyi yhdessä haussa sijalla 4 –Afrikka Travel –linkissä. Suomalaiset revontulet olivat tukevasti sijalla 37. Markkinointia suomalaisista matkakohteista en löytänyt lainkaan. Baidu tarjoaa useita mahdollisuuksia ostettuun näkyvyyteen, mutta sitä ei tällä hetkellä hyödynnetä. Ehkä hyvä niin, sillä orgaanisen näkyvyyden heikko taso kertoo, että sivustomme ovat aika heikossa kunnossa. Tällaisille sivustoille tehty maksullinen markkinointi olisi suurimmaksi osaksi rahantuhlausta.

 

Minkälaisia johtopäätöksiä tilanteesta voidaan tehdä? Pitääkö meidän unohtaa Kiinan markkinat? Ei, meidän pitää tehdä lujasti töitä. Vaikka Internet-markkinoinnissa vanha sanonta ”sisältö on kuningas” pitääkin paikkansa, tulee meidän ymmärtää, ettei pelkkä sivustojen kääntäminen riitä. Sivustot pitää optimoida hakukoneisiin, sisältöä pitää olla eri kanavissa, markkinointia on tehtävä. Muuten Kiinan juna menee. Kanada ja Ruotsi ovat hyvin esillä Kiinan matkailumarkkinoilla. Afrikkalaisten revontulien lisäksi. Kuka sitten voisi optimoida sivustot Baiduun ja toteuttaa Kiinan markkinointia? Ota yhteyttä meihin!

 

15.9. 2016 / Mika Tonder

Sähköisen B2B markkinoinnin keinot

Kuinka kasvatan yritysasiakkaideni määrää? Miten osoitan tuotteideni ja palvelujeni hyödyn yritysasiakkaille tehokkaasti ja heidän tarpeitaan vastaavasti? Millä tavoin saan markkinointini tukemaa myyntiprosessiani mahdollisimman tehokkaasti? Miten B2B –markkinointia voi tehdä sähköissä kanavissa?

 

Muun muassa nämä kysymykset pyörivät monen yritysjohtajan mielessä. Markkinoinnissa ja myynnissä viime vuosina tapahtuneet muutokset ulottuvat myös yritysmarkkinoinnin saralle. Tässä blogikirjoituksessa luodaan näkemys keskeisimmistä yritysmarkkinoinnin osatekijöistä ja siitä mitä ne tarkoittavat nykyaikaisessa sähköisessä markkinoinnissa.

 

Vaikka markkinoinnin sanotaan muuttuneen voimakkaasti digitalisaation myötä, eivät sen perusteet ole muuttuneet mihinkään. Kyse on edelleen vuorovaikutuksesta asiakkaan ja myyjän välillä. Sähköisen markkinoinnin myötä mahdollisuudet markkinoinnin tehokkuuden lisäämiselle, entistä tarkemman kohdentamisen mahdollisuudet ja toimenpiteiden systemaattisuus ovat kasvaneet merkittävästi. Nämä asiat tarkoittavat sitä, että markkinointi ei ole pelkästään näkyväksi tekemistä. Hyvän markkinointistrategian ja sähköisten markkinoinnin työkalujen avulla työkalujen avulla voidaan tehostaa merkittävästi yritysmarkkinointia ja tehostaa myyntiä.

 

Myyntitunneli
Oleellisin ero kuluttaja- ja yritysmarkkinoinnin välillä on erilainen asiakaskäyttäytyminen. Vaikka molemmissa tapauksissa ostopäätöksen takana on aina ihminen, tulee markkinoijan ymmärtää asiakkaan tarve sekä intressit ja rakentaa markkinointi noudattamaan hänen päätöksentekoprosessia. Asiakaskäyttäytymisen eroista johtuen tietyt, perinteisesti sähköisessä kuluttajamarkkinoinnissa käytetyt toimenpiteet ja tavat ovat tehottomia.

 

Kumppanuus
Lähes poikkeuksetta yritysasiakkaat hakevat pitkäaikaista yhteistyösuhdetta. Kuluttajapuolella tyypilliset heräteostokset ja kokeilut eivät yritysmaailmassa päde. Tämän takia markkinoinnissa ja asiakkaalle suunnatussa viestinnässä tulee painottaa oman osaamisen korkeaa laatua, kyvykkyyttä, luotettavuutta ja halua tehdä tuloksellista yhteistyötä.

 

Asiakaskokemus
Palveluliiketoiminnan alalla asiakaskokemuksen merkitys on tiedostettu jo pitkään. Mutta asia ei ole ollenkaan merkityksetön myöskään muilla aloilla. Yritysasiakkaat haluavat kumppaneiltaan hyvää ja tuloksellista yhteistyötä. Tämä tarkoittaa toimitusajoissa pysymistä, laadukasta työtä ja joustavuuttakin. Siksi yritysmarkkinoinnissa olisi kerrottava avoimesti oman toiminnan prosessit. Ideaalitilanteessa asiakas näkee reaaliajassa, missä vaiheessa hänen tilauksensa tuotanto tai toimitus menee, näkee kuinka paljon työtä ja asiantuntijuutta työhön on käytetty.

 

Puolestapuhujat
Yrityksen brändi on sama kuin sen maine. Hyvin hoidetut projektit ja hyvä maine poikivat lisää yhteydenottoja ja neuvotteluja. Pelkkä referenssien luotteleminen verkkosivuilla ei kuitenkaan ole hyvän maineen rakentamista parhaalla mahdollisella tavalla. Jos työt hoidetaan hyvin, niin anna asiakkaalle mahdollisuus jakaa hyvä asiakaskokemus omassa verkostossaan.

 

Sisällön merkitys
Yritysasiakkaat hakevat ratkaisua tarkasti tiedossa olevaan ja määriteltyyn tarpeeseen. Erilaisten vaihtoehtojen vertailu on usein tarpeetonta, mikäli tarjolla oleva tuote tai palvelu täyttää asiakkaan tarpeet ja ratkaisee olemassa olevan ongelman. Tehokkaimmin asiakkaat saavat vastauksen kysymyksiinsä hyvin tuotetun sisällön avulla. Kuvaa siis tuotteesi ja palvelusi hyvin ja monipuolisesti. Blogit, videot ja kuvat kertovat tuotteesta asiakkaalle paljon. Monipuolinen ja erilaisissa kanavissa esitetty sisältö rakentaa asiakkaan luottamusta yritystäsi kohtaan.  

 

Myyntileadeja systemaattinen luominen
Perinteisessä offline markkinoinnissa ja kuluttajapuolellakin vielä vahvana oleva käsitys laajan näkyvyyden merkityksestä, ei yritysmarkkinoinnissa päde. Oleellista on löytää oikea kohderyhmä ja kohdistaa markkinointi oikeille henkilöille potentiaalissa asiakkaissa. Yritysten välisessä liiketoiminnassa myynti ei tapahdu hetkessä, vaan se on monitasoinen prosessi. Markkinoinnin tehtävä on kerätä myynnille hyviä liidejä, joita voidaan lähteä viemään eteenpäin. Pelkkä yhteystietojen esittäminen verkkosivuilla on myynnin tehokkuuden kannalta tehoton ratkaisu. Kiinnostuneet asiakkaat tulisi kerätä rekistereihin heidän tilanteensa ja tarpeidensa mukaan, mieluiten mahdollisimman automaattisesti. Lisäksi myyntiliidejä tulisi ruokkia ja kehittää laadukkaan sisällön ja asiakaspalvelun avulla. Esimerkiksi hyvin toteutettu uutiskirjemainonta on kustannustehokas tapa lyhentää asiakkaiden miettimisaikaa, parantaa asiakaskokemusta sekä helpottaa myyntityötä.  

 

Seuraavissa blogikirjoituksissa tulemme avaamaan edellä mainittuihin asioihin liittyviä toimintatapoja ja työkaluja. Kannattaa siis olla kuulolla. Voit myös ottaa yhteyttä meihin ja kysyä yritysmarkkinoinnin mahdollisuuksista omalle yrityksellesi. 

 

12.9. 2016 / Mika Tonder

Mediakolmio Oy vastaa liiketoiminnan kansainvälistymisen haasteisiin

Sähköinen liiketoiminta ja Internet-markkinointi ovat Suomessa murrosvaiheessa. Uudet kansainväliset markkinat houkuttelevat monia yrityksiä. Mutta miten kansainväliset markkinat saavutetaan kilpailukykyisellä tavalla?

 

Mediakolmio Oy vastasi kansainvälistyvän markkinoinnin haasteeseen ja perusti vahvan kansainvälisen sähköisen liiketoiminnan ja Internet-markkinoinnin yksikön. Asiantuntemusta täydennettiin lappeenrantalaisen, Venäjän Internet-markkinointiin erikoistuneen Mediatalo Toimelias Oy:n osaamisella. Jatkossa Mediakolmio siis suunnittelee ja toteuttaa asiakkaiden markkinointia Venäjän lisäksi myös Kiinassa ja muissa Aasian maissa, Eurooppaa ja Amerikkaa unohtamatta. Markkinoinnissa kasvatetaan asiakkaan digitaalista markkinaosuutta kohdemarkkinassa sekä luodaan edellytyksiä kasvulle myynnin tehokkuuden lisäämisen keinoin. Tähän käytössä ovat monipuolisia työkaluja; esimerkiksi hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, kansainvälisiä maksutapoja ja myyntikanavaratkaisuja.

 

Mediakolmion kansainvälisen yksikön vetäjänä toimii Teemu Hakolahti, joka linjaa kansainvälistymisen lisäksi yksikön kärjiksi yritysmarkkinoinnin, kansainväliset verkkokaupat sekä matkailun. Hakolahden mukaan periaatteena toiminnassa on markkinointitoimenpiteiden tehokkuus ja läpinäkyvä toteuttaminen. Markkinoinnin tulokset tulee olla tilaajalla tiedossa reaaliaikaisesti. Lisäksi markkinoinnin tulee tukea asiakkaan myynnin prosesseja ja edistää siten asiakkaan liiketoimintaa. Tällä hetkellä Mediakolmion kansainvälisessä yksikössä työskentelee kahdeksan Internet-markkinoinnin ja myynnin asiantuntijaa. Asiakasprojekteissa heillä on käytettävissä koko Mediakolmion 40 hengen tiimi, jolloin toteutukset strategisesta suunnittelusta sisällöntuotantoon ja tulosten mittaamiseen ovat huippuluokkaa.

 

Oletko kiinnostunut kansainvälisistä markkinoista ja kasvusta? Ota yhteyttä meihin!